Zdrowie

Oddychanie to podstawa

Kilka słów o oddychaniu

Oddech, zazwyczaj nawet się nad nim nie zastanawiamy. A jednak bez niego nie moglibyśmy żyć. Oprócz tego, że jest podstawową funkcją życiową, wpływa również na nasze samopoczucie i zdrowie.

Czy obserwowaliście kiedyś, jak wygląda Wasz oddech, gdy jesteście zrelaksowani, a jak gdy jesteście zdenerwowani. Warto na to zwrócić uwagę, ponieważ oddychając świadomie i prawidłowo, możemy złagodzić stres i lepiej panować nad swoimi emocjami.

Jaka jest zależność między emocjami i oddechem?

Rytm oddychania zmienia się pod wpływem myśli i emocji. Kiedy się stresujemy lub przeżywamy silne emocje, oddech przyspiesza i ulega spłyceniu. Następuje wtedy wzrost napięcia mięśni szkieletowych. Jeśli zaczniemy wstrzymywać nasz oddech, może doprowadzić to do niedotlenienia mózgu i całego ciała. Z kolei, gdy będziemy oddychali bardzo szybko, może doprowadzić to do hiperwentylacji.

Badania pokazują, że osoby lękliwe i nieśmiałe mają tendencję do oddychania płytkiego, na poziomie klatki piersiowej. Osoby zrelaksowane natomiast oddychają wolniej, głębiej i na poziomie przepony. Tylko czym jest ta przepona? Jest to płaski mięsień przypominający kopułę, który oddziela jamę brzuszną od klatki piersiowej. Podczas snu porusza się ok 1 cm, a w normalnym, spoczynkowym oddychaniu około 2-3 cm. Przy głębokim oddychaniu ruch przepony może osiągać wartość nawet 10 cm.

Jakie są korzyści z oddychania przeponą?

Główną korzyścią jest dopływ tlenu do mózgu i mięśni. Następuje też pobudzenie przywspółczulnego układu nerwowego, co sprzyja stanowi wypoczynku i uspokojenia. Poprawia koncentrację uwagi. Wyzwala reakcję relaksacji, która obniża ciśnienie krwi, spowalnia pracę serca, zmniejsza napięcie mięśni szkieletowych, a także powoduje wzrost aktywności mózgu w postaci fal alfa.

Jak oddychać?

Warto na ćwiczenia oddechowe poświęcić przynajmniej kilka minut dziennie. Oto przykład:

1. Możesz położyć się, stać lub siedzieć. Zadbaj o prosty kręgosłup i wygodną pozycję.

2. Połóż rękę tuż pod klatką piersiową, podczas wdechu brzuch powinien unosić się do góry,
a podczas wydechu opadać.

3. Powoli nabierz powietrze nosem.

4. Zatrzymaj powietrze na 2-3 sekundy.

5. Powoli wypuść powietrze ustami lub nosem.

Próbuj wykonać przynajmniej kilka takich ćwiczeń każdego dnia, a z czasem oddychanie przeponą wejdzie w Twój nawyk.

D.B.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s