Tym razem skupimy się na kilku efektach psychologicznych, z którymi mamy do czynienia na co dzień. Po zapoznaniu się z nimi, z pewnością stwierdzisz, że było Ci dane doświadczyć ich na własnej skórze. Aby nie przeciągać – zaczynajmy!
- Efekt asymilacji
Asymilacja to nic innego, jak przystosowanie. Efekt asymilacji znany w psychologii to po prostu modyfikowanie tego, co już wiemy z tym, co poznajemy i jest to dla nas nowe. Będąc małym dzieckiem, które dopiero nauczyło się chodzić, przechadzka po śliskim chodniku będzie stanowiła przystosowanie (czyli asymilację) do tego, co już zna i ma (w miarę) opanowane.
- Efekt aureoli
Wyobraź sobie, że widzisz dwie osoby. Jedna z nich jest Twoim zdaniem ładniejsza od drugiej. Jakie cechy jej przypiszesz, zakładając, że tę osobę widzisz pierwszy raz w życiu? Według tego, co mówi psychologia, efekt aureoli to przypisywanie pozytywnych cech ludziom, którzy są naszym zdaniem ładnymi osobami.
- Efekt cocktail party
Jesteś na korytarzu, gdzie towarzyszy Ci wiele osób. Jest dosyć głośno, a Twoim celem jest znalezienie kolejnej sali. W trakcie poszukiwań rozmawiasz z koleżanką i nagle słyszysz w tle swoje imię, mimo że jesteś skupiony na rozmowie z kimś innym. Na tym polega właśnie efekt cocktail party – my, jako ludzie jesteśmy uwrażliwieni na wszelkie bodźce, które nas dotyczą. Czyli to, co wiemy o sobie, ma dla nas największe znaczenie, stąd – mimo pochłonięcia uwagi innymi sprawami, jesteśmy w stanie „wyłapać” informacje na nasz temat.
- Efekt dowodu społecznego
Wchodząc do sklepu, jesteś świadkiem rozmowy między klientem a sprzedawcą. Pan sprzedawca opowiada o słuchawkach, mówiąc, że są bardzo dobre, w korzystnej cenie, kładąc szczególny nacisk na to, że te słuchawki znajdują się na liście bestsellerów i rozchodzą się jak świeże bułeczki. Na koniec dodaje, że ten model kupiło już kilkanaście osób, więc są warte uwagi. Jak myślisz, jakie duże istnieją szanse na to, że klient kupi właśnie te słuchawki?
Efekt dowodu społecznego polega na tym, że określone zachowanie uznajemy za poprawne, jeśli widzimy, że inni zachowali się w taki sam sposób. Zastanów się, dlaczego w kinach tak popularny jest popcorn i cola? Ponieważ ten efekt prowadzi do narzucania norm społecznych, takich jak podane wyżej jedzenie popcornu i coli podczas seansu filmowego.
- Efekt końca języka
Jeden z najbardziej znanych efektów. Mówiąc najprościej – osoba zdaje sobie sprawę, że coś wie, jednak nie jest w stanie sobie tego przypomnieć. Często słyszy się, że ktoś „ma coś na końcu języka”.
Zazwyczaj nie zwracamy uwagi na to, jakim efektom jesteśmy poddawani – w psychologii nazywa się to nieświadomymi zachowaniami. Jednak czasem warto poczytać o tym, co nam towarzyszy, aby w przyszłości ta nieświadomość zmieniła się w nasze przemyślane działanie!
E.K.