Motywatory, Rozwój

Może zrobię to później, czyli kilka słów o prokrastynacji

Pewnie nie raz zdarzyło Ci się odłożyć zrobienie czegoś na potem. Badania pokazują, że nawet 80% osób czasem coś przekłada. Nie ma w tym nic złego, pod warunkiem, że takie sytuacje nie zdarzają się zbyt często i są pod naszą kontrolą.

W takim razie, z czego wynika prokrastynacja?

Najczęściej odkładamy coś, co wydaje nam się trudne lub też obawiamy się, że nam się to nie uda. Jednak często wymyślanie wymówek i odwlekanie czegoś w czasie bywa bardziej męczące, niż zmierzenie się z zadaniem. Oczywiście ważne jest również, aby dobrze przygotować się do zadania, zebrać informacje, zastanowić się jakie będzie najlepsze wyjście. W skrócie zaplanować działanie, ale nie odkładać go na „wieczne nigdy”.

Co sprzyja prokrastynacji?

Zakładanie z góry, że coś będzie bardzo trudne.

Nastawienie, że nie potrafimy czegoś zrobić, więc nie ma sensu się za to zabierać.  

Obawa, że nie wykonamy czegoś idealnie.

Problem ze skupieniem się na danym zadaniu

W takiej sytuacji mamy negatywne nastawienie, a co za tym idzie nie chce się nam tego robić. Z góry zakładamy, że to nie ma sensu.

W takim razie jak nie ulegać prokrastynacji?

Planowanie. Zaplanuj działanie krok po kroku. Często coś dużego nas przeraża, ale gdy rozbijemy to na małe czynniki, okazuje się, że wcale nie jest to takie trudne.

Organizacja czasu. Przeznacz konkretną ilość czasu, w którym skupisz się na danym zadaniu. Jeśli nie są Ci do tego potrzebne komputer i telefon, najlepiej odłóż je w niewidoczne miejsce, aby nie przyciągały Twojej uwagi.

Wyznaczaj sobie cele. Formułuj je w sposób pozytywny, np. „zrobię 3 zadania z matematyki”, „nauczę się 10 słówek z angielskiego”. Unikaj celów na zasadzie zaprzeczeń, np. „nie będę się ociągać”.

Porozmawiaj z kimś. Często odkładamy coś, bo nie wiemy jak to zrobić lub boimy się, że zrobimy to źle. Warto o tym porozmawiać i podzielić się swoim obawami. Być może potrzebujemy wparcia. Czasem zwykłe słowa otuchy dają siłę do działania.

Skoncentruj się.  Postaraj skupić się na zadaniu. Odłóż na bok telefon i nie sprawdzaj powiadomień. Spróbuj zainteresować się danym zadaniem. Zadbaj też o swój komfort, czyli wygodne miejsce, przewietrzone pomieszczenie. Wykonaj kilka głębokich oddechów.

Podsumowując, odwlekanie w czasie często prowadzi do stresu i życia w napięciu. Może lepiej spróbować od razu stawić czoła zadaniu, by później mieć „święty spokój”?

D.B.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s