Nauka

O stresie

Stres to napięcie emocjonalne pojawiające się w organizmie na skutek ważnych dla nas wydarzeń. Czasem motywuje do działania i zwiększa naszą efektywność/sprawczość czyli działa pozytywnie. Innym razem sprawia, że nasze mięśnie się napinają, serce zaczyna szybciej bić, pojawia się lęk, a czasem atak paniki – i wtedy zdecydowanie przeszkadza w funkcjonowaniu i racjonalnym myśleniu.

Nie każdy z nas reaguje tak samo ponieważ ta sama sytuacja dla każdego może znaczyć coś innego. 

Każdy ma prawo do własnych emocji i odczuć, jednak te emocje, pomimo że absolutnie naturalne, czasem nie są dla nas korzystne. 

Czy można je jakoś opanować, oswoić, tak żeby nie przeszkadzały w działaniu w ważnym dla nas momencie? 

Dla niektórych, taką ważną sytuacją, której mogą towarzyszyć silne emocje jest sprawdzian  lub egzamin. Co możesz zrobić aby pomóc sobie opanować zbyt silne emocje i przystąpić do ważnego wydarzenia z pozytywną mobilizacją?

Na stres odruchowo reaguje cały nasz organizm. Wydzielają się substancje – neuroprzekaźniki, na skutek których organizm zmienia swój „program” działania z trybu „stabilny” na tryb „zagrożony”. 

Płytszy oddech i napięcie mięśni świadczą o mobilizacji do działania, bo przecież wszelkiego rodzaju egzaminy są absolutnie nowością z perspektywy ewolucyjnej, a zagrożenie kojarzyło się przede wszystkim z potrzebą ucieczki. Pustka w głowie i znieruchomienie też ma swój sens – przecież wiele zwierząt pozostaje dzięki strategii „zamierania” niezauważonych przez drapieżniki.  

Pomimo, że w sytuacji egzaminacyjnej mechanizm „stresu” może być taki sam jak w przypadku poważnego zagrożenia, to nie wymaga od nas działania fizycznego, a aktywnego myślenia.

Jak sobie pomóc?

Nie mamy co prawda bezpośredniego wpływu na wydzielanie neuroprzekaźników, ale cały czas możemy zapanować nad tym całym chaosem wewnętrznym poprzez skupienie na oddechu. O oddechu na ogół nie myślimy a mimo wszystko cały czas nasza przepona pracuje wtłaczając i wydalając powietrze. Oddech możemy jednak świadomie regulować! Jaki jest Twój oddech gdy jesteś zdenerwowany? Lub przeciwnie – całkowicie odprężony? 

Usiądź wygodnie i skup się na swoim oddechu. Znajdź jego spokojny rytm. Zauważ czy jest to oddech płytki czy głęboki? Spróbuj pogłębić „wdech”, chwilę zatrzymać ten stan, po czym wykonać świadomy wydech. Powtórz taki kontrolowany, spokojny oddech kilkakrotnie. Gdy poczujesz odprężenie spróbuj zapamiętać ten stan całym swoim ciałem od stóp do głowy. Możesz poszukać w swoim otoczeniu jakiegoś przedmiotu, który będzie Ci się kojarzył ze spokojem i odprężeniem, którego doświadczyłeś. Może uda Ci się znaleźć przedmiot na tyle drobny, że zmieścisz go w kieszeni i będziesz mógł mieć przy sobie na wszystkich ważnych wydarzeniach. Jeśli nie przychodzi Ci nic takiego do głowy, może to być słowo, które sobie zapiszesz na kartce i w ten sposób je zmaterializujesz. Za każdym razem, gdy poczujesz przypływ lęku lub innych niechcianych emocji możesz wrócić do przedmiotu lub słowa, który skojarzyłeś ze spokojem lub bezpośrednio do swojego oddechu i skupić się na nim. 

Spróbuj, to naprawdę działa! A trening czyni mistrza!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s