Emocje, Rozwój

Bake Therapy – co nam daje stanie w kuchni?

Pieczenie sprawia, że stajemy sie bardziej uważni

Uważność polega na byciu w pełni obecnym i zaangażowanym w jedno zadanie, niezwracaniem uwagi na dystraktory. Kiedy pieczemy, skupiamy się na wykonywaniu krok po kroku określonych czynności. Pobudzamy własną kreatywność, rozwijamy koordynację i funkcje poznawcze, tak potrzebne, aby uzyskać pomyślny efekt końcowy.

Wszystkie te czynniki łącza się w uczucie “skoncentrowanego relaksu”, gdzie dzięki skupieniu i uważności jesteśmy w stanie odciąć sie od zewnętrznych bodźców i zrelaksować się.

Powtarzanie określonych czynności

Powtarzające sie ruchy zwiazane z ugniataniem, mieszaniem, odmierzaniem i dekorowaniem ciasta mogą działać kojąco i zmniejszać stres. Zaangażowanie pełnej lub większości swojej fizycznej i psychicznej energii pozwala osiągnąć stan flow, znany sportowcom i muzykom, gdy całkowicie oddają się swojej pasji.

Bodźce sensoryczne wywołują pozytywne emocje

Zmysły smaku, zapachu, dotyku, wzroku niewątpliwie są włączone podczas pieczenia. Wielozmysłowy aspekt pieczenia może być bardzo terapeutyczny dla niektórych osób, szczególnie jesli mają silne pozytywne wspomnienia związane z pieczeniem określnych potraw.

Nasza pamieć epizodyczna jest bardzo związana z tym, jak przetwarzamy i odczuwamy sytuacje w życiu. Epizodyczne wspomnienia obejmują doznawane wrażenia, takie jak zapach pieczonego chleba w piekarniku lub dotyk ciasta podczas jego wyrabiania. Sentymentalne podróże do zapachów z przeszłości mogą poprawić nastrój w sytuacjach przygnębienia.

Ucieczka od stresujących, codziennych sytuacji

Aktywność i doznania związane z pieczeniem mogą być bardzo uspokajające dla osób, które czują się zdenerowane lub przytłoczone, ponieważ zwieksza się świadomość własnego ciała i bycia obecnym w danej chwili – to wszystko pomaga obniżyć poziom stresu i poprawic nastrój.

Poczucie kontroli łagodzi niepokój

Kiedy wstawiamy ciasto do piekarnika doskonale wiemy, ile godzin czy minut trzeba, aby nasz wypiek był gotowy. Pieczenie trwa okreslony czas – świadomość procesu i wizja końca pomaga doświadczyć poczucia kontroli i celu, co wspiera w stanach przytłoczenia i depresji.

Efektem końcowym możemy się dzielić z innymi

Aby terapia pieczenia okazała się najbardziej skuteczna, przetestuj smak swojego produktu, a resztą podziel się z innymi. To doskonały sposób na pokazanie swojego dzieła innym i spędzenie czasu w gronie najbliższym.

Terapia pieczeniem i gotowaniem to bardzo ciekawy i innowacyjny sposób wspierający proces radzenia sobie ze stresem i natłokiem negatywnych myśli.

I.M.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s