Nauka

Gry komputerowe – witamy w świecie wirtualnym!

Gry komputerowe są coraz bardziej popularne – nie tylko na tzw. „komputerach stacjonarnych”, ale też na konsolach, telefonach i tabletach. To szybki i łatwy dostęp do innego świata, w którym można poczuć „coś”, czego nie otrzymujemy tutaj – w świecie realnym. 

Co takiego dają gry komputerowe? 

W psychologii wymienia się 8 typów korzyści, jakie przynoszą gry, są to: 

  1. Korzyści zmysłowe – czyli mówiąc najprościej, chodzi o to, czego doświadczamy poprzez zmysły. Może to być piękna muzyka, krajobrazy, czy bardzo dobrze odzwierciedlone realia świata, w którym się znajdujemy. 
  2. Fantasy – czyli wymyślone światy, w których możemy się znaleźć.
  3. Narracja – rozbudowane rozwijanie się zdarzeń. 
  4. Wyzwanie – możemy stać się „ekspertami”, którzy rozwiązują zawiłe problemy. 
  5. Wspólnota – poznawanie nowych osób, z którymi łączy nas wspólny cel. 
  6. Odkrywanie – poszukiwania czegoś nowego, odkrywanie i zachwyt nad tym, co zostało przez nas odkryte.
  7. Ekspresja – wyrażamy siebie, dzięki tworzeniu nowych rzeczy w grze. 
  8. Poddanie – podążamy według określonych reguł za grą. 

Ale to jeszcze nie wszystko! 

Oprócz wyżej wymienionych korzyści, warto wspomnieć o kilku zjawiskach psychologicznych, które ściśle wiążą się z grami. Jak widać – psychologia jest też widoczna podczas rozgrywek komputerowych! 

  • Pierwsze zjawisko wiąże się z reaktancją. Chodzi tutaj o to, że jeśli gracz postawiony jest przed koniecznością podjęcia jakiejś decyzji, a ten wybór oznacza (niestety) zawężenie przyszłych możliwości działania, ta decyzja będzie odwlekana tak długo, jak to możliwe.  
  • Drugie zjawisko nazywane jest „efektem podarowanego postępu”. Jeśli ja, jako gracz otrzymam informację, że już na początku wykonałem część zadań potrzebnych do tego, aby osiągnąć jakiś cel, zwiększa się prawdopodobieństwo, że czas potrzebny na ukończenie gry będzie krótszy. 
  • Trzecie zjawisko wiąże się z poczuciem zadowolenia (w biologii można spotkać się z pewnym neuroprzekaźnikiem zwany dopaminą), które pojawia się po ukończeniu gry lub tzw. Achievementów. Wtedy pojawia się w nas radość i przekonanie o tym, że udało nam się osiągnąć coś, na co poświęciliśmy dużo czasu. 

Jeszcze kilka słów na temat FPS’ów…

FPS – czyli gry z perspektywy pierwszej osoby (na przykład ostatnio popularna gra „Valorant”) może dawać graczom poczucie kontroli (panuję nad postacią, którą sobie sam wybrałem), autonomii (to ja nią kieruję, widząc wszystko tak, jakbym sam był tą postacią), a także – jako gracz, mam świadomość, że grają ze mną inni ludzie, co daje mi poczucie tworzenia relacji. 

Jak widać – wirtualny świat kryje w sobie wiele efektów psychologicznych. Należy jednak pamiętać o tym, że gry nie powinny zastępować kontaktu z innymi, a także tego, by nie stanowiły substytutu (zamiennika) naszych ludzkich potrzeb, jakimi jest potrzeba bliskości, czy akceptacji. 

E.K.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s