Bez kategorii

Scenariusz – Dzień Autyzmu 2.04.2021 r.

Potrzebne materiały: 

-materiały do stworzenia ścieżki sensorycznej 

-rękawice kuchenne, kredki, kolorowanka (lub zamiennie – rękawice, kasza, pojemniki do wsypania kaszy i drobne elementy)

-kartka, niebieska farba, pędzle 

Przebieg zajęć:

1. Wprowadzenie do tematu– obejrzenie wspólnie z dzieckiem filmu o autyzmie:

2. Omówienie filmu – w odniesieniu do treści  rozmowa z dzieckiem na temat różnic i podobieństw wśród wszystkich ludzi.

3. Rysunek Co nas łączy, co nas różni?

Ćwiczenie do wykonania samodzielnie z dzieckiem lub z innymi członkami rodziny (rodzeństwo, drugi rodzic itp.). 

Narysujcie na kartce rzeczy, które lubicie i za którymi nie przepadacie (może to być ulubiony owoc, zabawa klockami, dinozaurami, ulubiony smak lodów, to, że lubicie, kiedy jest cicho, a nie lubicie mieć brudnych rąk, kiedy jest głośno, szpinaku itp.)

Następnie porównajcie swoje prace i porozmawiajcie o tym, co Was łączy a co różni. 

Podsumowaniem ćwiczenia może być rozmowa z dziećmi o tym, że niektóre rzeczy są dla nas wspólne, a niektóre nas wyróżniają.

4. Zabawa Świat oczami innych:

Porozmawiaj z dzieckiem o tym, że niektórzy mogą coś lubić bardziej lub mniej, bo doświadczają świata inaczej. Zaproś dziecko do zabawy, która pomoże poznać świat drugiej osoby: 

  1. przejście po ścieżce sensorycznej

Z dostępnych materiałów w domu (niskie pojemniki, pudełka, woreczki, poszewki na poduszki – do których wsypiemy/włożymy materiały, materiały o różnej fakturze, grubości, wielkości dostępne w najbliższym otoczeniu: kamyczki, żwirek, piach, liście, kasztany, żołędzie, siano, trawa, szyszki, muszle, kawałki kory lub trocin drzewnych, produkty spożywcze: groch, ryż, kasza, makaron o różnym kształcie, cukier, ziarna kawy czy inne: wata, miękkie pompony, folia bąbelkowa lub aluminiowa, sznurki, rzepy, ścinki tkanin.) stwórz ścieżkę sensoryczną. 

Pozwól dziecku po niej przejść a następnie przejdź po niej sam i porozmawiajcie o swoich odczuciach – Co gryzło? Co gniotło? Co było przyjemne, a co mniej komfortowe? 

  • rysowanie w rękawicy 

Zaproś dziecko do zabawy, której celem będzie wyszukanie drobnych przedmiotów w kaszy(utrudnieniem może być rękawiczka) lub narysowanie rysunku lub kolorowanie ręką włożoną w rękawicę kuchenną

  • głuchy telefon w hałasie

Włącz głośno muzykę i spróbuj powiedzieć coś dziecku na ucho. Następnie zamieńcie się rolami.

Podsumowanie zabawy – rozmowa z dzieckiem nt. doświadczanych trudności. Omówienie tego, że każdy z nas inaczej odbiera świat i to, co nam nie sprawia trudności dla innych może być wyzwaniem.

5.Omówienie możliwych sposobów wspierania osób z trudnościami – burza mózgów w formie pytań skierowanych do dziecka:

Jak możemy komuś pomóc, kiedy… 

-widzimy, że boli go głowa (ciszej się bawić)

-z czymś sobie nie radzi (zaproponować pomoc) 

itp.

6. Podsumowanie – praca „Solidarni”. Rozmowa z dzieckiem nt. symboliki koloru niebieckiego.Stworzenie z dzieckiem pracy na kartce. Pomalowanie rączki dziecka i swojej na niebiesko i odbicie ich nadrzewku(możecie odbić też rączki w różnych kolorach, w tym niebieskim i omówić to, że wszyscy jesteśmy potrzebni jak kolory łapek). 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s