Potrzebne materiały:
-materiały do stworzenia ścieżki sensorycznej
-rękawice kuchenne, kredki, kolorowanka (lub zamiennie – rękawice, kasza, pojemniki do wsypania kaszy i drobne elementy)
-kartka, niebieska farba, pędzle
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu– obejrzenie wspólnie z dzieckiem filmu o autyzmie:
2. Omówienie filmu – w odniesieniu do treści rozmowa z dzieckiem na temat różnic i podobieństw wśród wszystkich ludzi.
3. Rysunek Co nas łączy, co nas różni?
Ćwiczenie do wykonania samodzielnie z dzieckiem lub z innymi członkami rodziny (rodzeństwo, drugi rodzic itp.).
Narysujcie na kartce rzeczy, które lubicie i za którymi nie przepadacie (może to być ulubiony owoc, zabawa klockami, dinozaurami, ulubiony smak lodów, to, że lubicie, kiedy jest cicho, a nie lubicie mieć brudnych rąk, kiedy jest głośno, szpinaku itp.)
Następnie porównajcie swoje prace i porozmawiajcie o tym, co Was łączy a co różni.
Podsumowaniem ćwiczenia może być rozmowa z dziećmi o tym, że niektóre rzeczy są dla nas wspólne, a niektóre nas wyróżniają.
4. Zabawa Świat oczami innych:
Porozmawiaj z dzieckiem o tym, że niektórzy mogą coś lubić bardziej lub mniej, bo doświadczają świata inaczej. Zaproś dziecko do zabawy, która pomoże poznać świat drugiej osoby:
- przejście po ścieżce sensorycznej
Z dostępnych materiałów w domu (niskie pojemniki, pudełka, woreczki, poszewki na poduszki – do których wsypiemy/włożymy materiały, materiały o różnej fakturze, grubości, wielkości dostępne w najbliższym otoczeniu: kamyczki, żwirek, piach, liście, kasztany, żołędzie, siano, trawa, szyszki, muszle, kawałki kory lub trocin drzewnych, produkty spożywcze: groch, ryż, kasza, makaron o różnym kształcie, cukier, ziarna kawy czy inne: wata, miękkie pompony, folia bąbelkowa lub aluminiowa, sznurki, rzepy, ścinki tkanin.) stwórz ścieżkę sensoryczną.
Pozwól dziecku po niej przejść a następnie przejdź po niej sam i porozmawiajcie o swoich odczuciach – Co gryzło? Co gniotło? Co było przyjemne, a co mniej komfortowe?

- rysowanie w rękawicy
Zaproś dziecko do zabawy, której celem będzie wyszukanie drobnych przedmiotów w kaszy(utrudnieniem może być rękawiczka) lub narysowanie rysunku lub kolorowanie ręką włożoną w rękawicę kuchenną

- głuchy telefon w hałasie
Włącz głośno muzykę i spróbuj powiedzieć coś dziecku na ucho. Następnie zamieńcie się rolami.
Podsumowanie zabawy – rozmowa z dzieckiem nt. doświadczanych trudności. Omówienie tego, że każdy z nas inaczej odbiera świat i to, co nam nie sprawia trudności dla innych może być wyzwaniem.
5.Omówienie możliwych sposobów wspierania osób z trudnościami – burza mózgów w formie pytań skierowanych do dziecka:
Jak możemy komuś pomóc, kiedy…
-widzimy, że boli go głowa (ciszej się bawić)
-z czymś sobie nie radzi (zaproponować pomoc)
itp.
6. Podsumowanie – praca „Solidarni”. Rozmowa z dzieckiem nt. symboliki koloru niebieckiego.Stworzenie z dzieckiem pracy na kartce. Pomalowanie rączki dziecka i swojej na niebiesko i odbicie ich nadrzewku(możecie odbić też rączki w różnych kolorach, w tym niebieskim i omówić to, że wszyscy jesteśmy potrzebni jak kolory łapek).
