Emocje

BUDZIMY ENDORFINY!!!

Endorfiny to tzw. hormony SZCZĘŚCIA. Hormony, to z kolei substancje wydzielane przez nasz organizm, w bardzo niewielkich ilościach ale niezbędne do życia. Endorfiny odpowiedzialne są za nasze dobre samopoczucie i stany euforyczne, wpływają również na zmniejszenie odczuwanego bólu. Produkowane są przez struktury znajdujące się w mózgu i rdzeniu kręgowym.  

Co zrobić, żeby produkować więcej Endorfin, a tym samym, być w lepszym nastroju??? 

Wszystko co dzieje się  w naszym organizmie jest procesem, czyli ma swoją przyczynę i swoje konsekwencje. Poznanie mechanizmów  przyczyniających się do produkcji endorfin pozwala nam świadomie wpływać na nasze samopoczucie. Jakie to mechanizmy?

 

  1. Dostarcz organizmowi więcej tlenu po porannym przebudzeniu. 

Podczas snu nasz organizm wycisza się i spowalnia swoje funkcjonowanie. Dobrze jest po przebudzeniu przeciągnąć się, prostując całą sylwetkę. Dzięki temu nasze płuca dostaną bodziec do zaczerpnięcia głębokiego wdechu. Ten prosty sposób sprawi, że do komórek mózgu uderzy fala tlenu, który pobudza produkcję endorfin. 

2. Zrób sobie wodny masaż lub w inny sposób pobudź krążenie 

Aby jeszcze bardziej pobudzić organizm do wymiany tlenowej, spraw aby krew w Twoim ciele zaczęła szybciej krążyć. Świetnym sposobem, który dostarcza również atrakcyjnych bodźców dotykowych, jest naprzemienny gorący i zimny prysznic. Jeśli obawiasz się takiego eksperymentu, możesz zafundować sobie masaż gąbką lub szczotką, który równie skutecznie rozszerzy nasze naczynia krwionośne i pobudzi organizm.  

3. Dobra jest każda forma ruchu. 

Na produkcję endorfin wpływa ruch. Dobra jest każda jego forma! Możesz zacząć od turlania po łóżku (jeśli masz je wystarczająco duże) lub podłodze, możesz tanecznym krokiem chodzić po mieszkaniu a przede wszystkim słuchać rad nauczycieli wychowania fizycznego. Dzisiejsza sytuacja nauczania zdalnego spowodowała przejęcie całkowitej odpowiedzialności za swoją aktywność fizyczną na Ciebie. Inne przedmioty realizowane w sposób zdalny nauczyciele bardziej lub mniej są w stanie kontrolować, w przypadku wf-u, mogą Ciebie tylko zachęcać, doradzać i dawać dobry przykład – warto z niego korzystać! Jeśli masz dużą trudność z mobilizacją do ćwiczenia pozwól sobie napisać o tym do Twojego nauczyciela i poprosić o radę. On Ciebie zna i podpowie od jakich form ruchu i w jakiej dawce najlepiej zacząć.  

4. Na produkcję endorfin wpływa dieta 😊 

Ta wiadomość pewnie dla wielu z Was nie jest nowa – przyjemność wywołuje zjedzenie czekolady! Jej dobroczynnym składnikiem jest kakao, zatem im ciemniejsza czekolada tym lepsza (należy pamiętać o umiarze! Niestety każdy nadmiar jest szkodliwy.) 

Pewne produkty żywnościowe są pełne składników wpływających na nasz pozytywny nastrój. Są to: magnez, witaminy z grupy B, kwasy tłuszczowe omega-3 oraz substancje pobudzające organizm do produkcji endorfin oraz serotoniny i dopaminy (hormony o podobnym do endorfin działaniu). 

Najlepsze są produkty zawierające węglowodany złożone (w odróżnieniu do  węglowodanów prostych, których zastosowanie jest częstsze i o których warto poczytać), podnoszą one poziom cukru we krwi i dodają energii, co natychmiast podnosi nastrój!  Znajdują się one w pełnoziarnistym pieczywie, makaronach, płatkach z pełnego ziarna, brązowym ryżu oraz orzechach. Mają cudowną właściwość – działają na nasz mózg o wiele dłużej niż cukry znajdujące się w słodyczach. 

Niektórzy dowodzą, produkcję „hormonów szczęścia” pobudzają ostre przyprawy. Pamiętaj jednak, że to co dobre w niewielkiej ilości, w nadmiarze może być szkodliwe. 

5. Gimnastyka twarzy. 

Nasz wyraz twarzy. odzwierciedla to, co czujemy – to oczywiste. Ale ten proces może działać także w drugą stronę! Poeksperymentuj: wysuń i schowaj żuchwę, zmarszcz i rozluźnij czoło, napnij i rozluźnij policzki. Po takiej gimnastyce, twoja twarz powinna być bardziej rozluźniona, a to znak, że jesteś zrelaksowany. Dzięki niemu naprawdę poczujesz się lepiej. Działa.  

Niedobór endorfin. 

Każdej substancji w naszym organizmie czasami jest więcej, czasem mniej.  Skoro endorfiny wpływają na odczuwanie przyjemności, to niełatwo się domyśleć co się z nami dzieje, kiedy nasz organizm ma ich zbyt mało …  

Choć badania w tej kwestii nie są jeszcze jednoznaczne, to znane są opinie, że zbyt niski poziom endorfin w organizmie może być przyczyną dolegliwości bólowych, w tym przewlekłych bólów głowy czy stanów depresyjnych. Pomimo braku badań, które dokładnie pokazują tę zależność, to wszyscy znawcy tematyki są zgodni, że aktywność fizyczna i dieta mają ogromny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.

A.J.N.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s