Nauka

Efekt Stroopa, czyli jak z łatwością wprowadzić w błąd własny mózg.

Mamy rok 1935 – pewien znany psycholog John Stroop przeprowadza eksperyment, który dotyczy procesów uwagi (czyli tego, na czym głównie się skupiamy). Tak się składa, że jest to jeden z najpopularniejszych eksperymentów w dziejach psychologii!

Na czym to dokładnie polega?

Efekt ten dotyczy czasu, jaki potrzebuje nasz mózg, aby móc zareagować na określony bodziec. W trakcie zadania uczestnicy mają wyświetlane nazwy kolorów pod zupełnie inną barwą – na przykład kolor czerwony.

Zadaniem osób jest rozpoznanie koloru, jaki został pokazany (a nie ten, który mamy napisany).

Okazuje się, że to wcale nie jest takie proste, ponieważ nasz mózg, który jest podzielony na dwie półkule musi sobie z tym jakoś poradzić – to znaczy, że dochodzi do rywalizacji pomiędzy nimi, ponieważ prawa półkula chce nazwać kolor, a lewa domaga się definicji danego słowa.

Co wtedy próbuje zrobić mózg?

Mózg, który otrzymuje takie informacje, próbuje je selekcjonować – to co jest ważne, trafia jako nasza pierwsza myśl, natomiast to, co jest mniej istotne, jest dopiero zauważone po chwili. Dlatego też, gdy pojawia się rywalizacja, pojawia się spowolnienie, przez co ilość błędów w tym przypadku może wzrastać.

Jak to się ma do naszego życia?

Ano tak, że możemy próbować trenować naszą podzielność uwagi! Taka umiejętność ważna jest na przykład u kierowców, pilotów, ale też w przypadku opieki nad dziećmi. Uwaga sama w sobie jest też istotna w sytuacjach, kiedy chcemy osiągnąć określony cel – mechanizm selekcji daje nam przysługę, ponieważ ignoruje takie bodźce, które mogłyby odciągnąć nas od działania!

Czas na mały trening…

Aby nie zatrzymywać się wyłącznie na teorii, spróbuj teraz (w jak najszybszym czasie) rozpoznać kolor, jakim zostały napisane poniższe słowa. Powodzenia!

ZIELONY, NIEBIESKI, POMARAŃCZOWY, BORDOWY, ŻÓŁTY, CZERWONY, SZMARAGDOWY, NIEBIESKI, CZARNY, BIAŁY, RÓŻOWY, BRĄZOWY, FIOLETOWY, POMARAŃCZOWY.

E.K.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s